måndag 28 november 2011

GI, LCHF eller Paleo?

Imorse vaknade jag med magknip. Inte så konstigt med tanke på vad jag åt igår. Det gör mig bara mer övertygad om att jag måste verkligen lägga om min kost. Det är inte ok att behöva vakna upp med magont. Men framför allt detta sockerberoende som har mig i sitt grepp. Efter att ha pratat med Arra igår så tror jag mer och mer på att LCHF kanske inte är så dumt iallafall. Min bror har ju under en längre tid försökt övertala mig att lägga om kosten och jag vet ju att han har rätt. LCHF tycker jag ändå känns rätt nära den diet han förespråkar, paleolitisk kost. Men jag vet inte riktigt, jag tycker paleo verkar knepig. Jag är nog inte redo att utesluta mejeriprodukter. Jag känner många som har provat LCHF och är mer än nöjda med resultaten. Jag försökte ju ge GI en chans tidigare  i höstas men det höll knappt i några dagar innan det sprack och efter det har det varit den ena dåliga maten efter den andra. Jag vill börja äta så bra som möjligt för jag behöver må bra. Jag klarar inte en till vinter i djup depression och jag tror helt ärligt att det kan finnas ett samband mellan vad vi äter och hur humöret är.
Vad tror ni?
Är jag helt ute och cyklar? Har ni några andra förslag?
Om ni själva förespråkar LCHF, har ni några bra tips att dela med er av?


Imorgon ska jag träffa sjuksyster igen för nya prover. Då ska vi bland annat kolla mina blodsockernivåer så det blir att fasta efter kl. 20 för min del. Då kanske jag får det svart på vitt om jag måste sluta med sockret för min hälsas skull. För ett år sen låg jag iaf på fullt normala nivåer men i och med all kortison som jag tryckt i mig (och framför allt all jävla godis!) i år så är det möjligt att det ändrats.




Nej nu måste jag rusa, ska iväg och ta PK-prov innan jobbet.
Ha en bra måndag allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar